Onderhoud
Veel van de A30’s en A35’s zijn vrijgesteld van APK. Dit is natuurlijk geen vrijstelling van goed onderhoud en het op de weg rijden met een veilig auto. Zorg dat u (als u dit zelf niet kan) door een voldoende technisch persoon met kennis van deze auto’s de auto laat checken. U kunt de auto natuurlijk ook naar een vakgarage brengen voor een vrijwillige APK. Ook de FIVA heeft hier een document over geschreven en is een mooi hulpmiddel. Dit document kan hier gevonden worden:
https://fehac.nl/wp-content/uploads/PDF/fiva/NL-FIVA_Gids_2019.pdf
Regelmatig wordt de vraag aan ons gesteld: ”zijn en nou nog veel onderdelen te krijgen voor die autotjes?”
Dit artikel zal het onderhoud verdelen in onderhoud aan de carrosserie en de overige techniek van de auto. Het gaat hier om een "levend" document. Het zal in de loop der tijd aangevuld of aangepast worden. Mocht u toevoegingen of tips hebben. Neem contact op met de webmaster en wij zullen ons best doen om dit te verwerken.
De carrosserie
De A30 en A35 zijn vaak meer dan 50 jaar geleden geproduceerd. In relatie tot andere modellen (de Mini of de MG-B) zijn er minder auto's geproduceerd. Ook hebben stichtingen of clubs van bijvoorbeeld de Mini en de MG-B persmallen opgekocht. Van de A30 en de A35 zijn deze gereedschappen allemaal verloren gegaan, hierdoor is het soms moeilijk om plaatwerk te vinden. Gelukkig is er wel sprake van een enthousiaste groep mensen welke zich bezig houd met het maken van onderdelen.
Reparatie plaatwerk
Het zal u misschien verbazen, maar veel van de reparatie delen worden hier in Nederland gemaakt. Dit is een uit de hand gelopen hobby van een van onze clubleden. Dit plaatwerk is ook in trek in de rest van de wereld. Binnen Nederland zijn er zo'n 120 auto's geregistreerd bij de RDW. Het loont dus niet om hier een website op te zetten voor het bestellen van deze reparatie delen. Natuurlijk is het altijd mogelijk om een vraag binnen de club te plaatsen voor deze delen. Het gaat hierbij om:
- Vloerdelen
- Spatbord onderkant (voor en achterzijde)
- De "valance" aan de voorzijde
- Kokerbalken
- Binnenkant van de kokerbalken
- Montage voetjes voor de knipperlichten (A35)
- Deksel voor de hoofdremcilinder
- Scharnier bevestigingspunten
- Verloop van de A-pilaar naar de kokerbalk
- Voor en achter bladveer montage punten (voor Saloon en Bestel)
Corrosie bescherming
De Austin fabriek in longbridge heeft deze kleine autotjes goed beschermd tegen corrosie. Dit komt mede door het gepatenteerde "Roto-Dip" systeem. Met dit systeem werd de auto gemonteerd op een lange as (een soort spit). Deze as werd geplaatst op een lopende band waarna het mogelijk werd om de auto, roterend, in verschillende baden te dopen.
Nadat er onderhoud is gepleegd aan uw auto is het natuurlijk goed voor te stellen dat deze lagen zijn aangetast. Dit is vooral vervelend waar het plaatwerk "dubbel" uitgevoerd is. (bijvoorbeeld in de kokerbalk of waar flenzen van het plaatwerk aan elkaar ge-puntlast zitten) Een gespoten verflaag zal hier mindere bescherming geven. Het is dan belangrijk om deze holle ruimtes te beschermen met bijvoorbeeld "wax-oil" Dit is een mix van olie en was welke hardt wordt bij normale buiten temperaturen. '
Rubbers
De meeste raamrubbers van deze modellen Austin zijn nog goed te verkrijgen omdat dit "standaard" raam rubber is. Moeilijk verkrijgbare delen zijn bijvoorbeeld:
- Het driehoekig ventilatie raampje van de deuren (er worden anno 2018 mallen gemaakt door Bull Motif en de Austin A30-A35 ownersclub spares scheme, prijzen zijn nog niet bekend)
- Dekhoes van de versnellingspook bij de A35. Deze worden geproduceerd door Bull Motif maar zijn door het schaarse karakter aan de prijzige kant.
Verdere techniek
De motor
De techniek in de A30 en de A35 vormt de basis van een 10-tal andere BMC auto's denk hierbij aan de Morris Minor, Mini, of de MG Sprite. Dit betekend dat er een levendige handel is in reserve onderdelen voor de "A-series" motor. Deze motoren zijn in grote getalen gemaakt en ook de uitvoeringen zijn zeer divers. Denk hierbij aan dwars geplaatste motoren met het differentieell in de carterpan. Ook zijn ze in diverse cilnder inhoud (803, 848, 998, 1098 of zelfs 1275cc) geproduceerdde laatste werd ook in bijvoorbeeld de Austin metro geleverd met turbo.
Schokdempers
Een punt van aandacht zijn hierin wel bijvoorbeeld de schokdempers van Armstrong. Hierin zijn wel alternatieven of gereviseerde exemplaren te vinden, maar dit kan lastig zijn. Let op dat u de verkopende partij vertrouwd. Een revisie behoort natuurlijk meer te zijn dan een nieuwe lik verf.
Racerij
De (relatief recente) klasse van de HDRC, zorgt voor een aantal leveranciers die zicht met specifieke race onderdelen bezig houden voor de A35. kijk hiervoor op: Moto Build